تعمیر کامپیوتر گیربکس مزدا TCM

تعمیر کامپیوتر گیربکس مزدا TCM

تعمیر کامپیوتر گیربکس مزدا TCM در کلینیک تخصصی الکترونیک دیجی برد

گیربکس چیست؟

گیربکس در زبان فارسی به معنی جعبه دنده می باشد.گیربکس یکی از اصلی ترین اجزای وسایل نقلیه می باشد. ارزش آن به قدری است که شاید بتوانیم با موتور در یک جایگاه قرارش دهیم. دو دلیل برای اهمیت بالای گیربکس وجود دارد؛ اول آنکه هر موتوری دور محدودی داراست و بیشتر از آن نمی تواند کار بکند و نکته دوم گشتاور معینی است که هر موتور با حداکثر دور خود می تواند تولید کند.

گیربکس یا در عمل سیستم انتقال قدرت به موتور، مکانیزم خاصی دارد که به وسیله آن میزان معینی از دور موتور با استفاده از چرخ دنده های مختلف و سرعت های متفاوت، به تمامی چرخ های وسیله نقلیه منتقل می شود. نتیجه این عمل قابلیت کنترل نیرو و سرعت وسیله خواهد بود.

وجود گیربکس به راننده اجازه می دهد که بدون بالا بردن بیش از حد دور موتور، آن را در حالت دلخواه و مورد نیاز کنترل نماید.

کامپیوتر گیربکس چیست؟

کامپیوتر (ECU) با استفاده از سنسور ها در نقاط مختلف اتومبیل گیربکس موتور ، ABS و … اطلاعات مورد نیاز خود را مانند وضعیت پدال گاز (وضعیت دریچه ورود هوا به موتور)، سرعت اتومبیل ، میزان دور موتور، با موتور ( گشتاور منفی) وضعیت دکمه ترمز زیر پدال و غیره را جمع آوری میکند تا در زمان معین و دقیق امکان تعویض دنده ها و حتی نرم و خشن ( درگیری کلاچ ها با فشار روغن بالا و سریع درگیر شدن کلاچ )و تعویض دنده ها را فراهم میسازد.بعضی از مدلهای گیربکسهای اتوماتیک امروزی و الکترونیکی حتی میتواند نحوه رانندگی شما را یادگیری و به حافظه خود  وفق میدهد و تعویض دنده ها را دقیقا طوری انجام دهد که باب میل شماست.

از نظر نوع ساختار کامپیوتر و گستردگی عملیاتی که میتواند انجام دهد امروزه اتومبیل های با گیربکس اتوماتیک با مدل اسپرت (تیپ ترونیک) در بازار وجود دارد که به شما امکان کنترل تعویض دنده را میدهد که همانند اتومبیل های دارای جعبه دنده معمولی انجام میدهد یعنی هم به صورت اتوماتیک و هم به صورت دنده معمولی عمل کند این کارها عمدتا با حرکت دادن دسته دنده از داخل شیاری که برای دسته دنده تعبیه شده انجام میشود و با بالا و پایین آوردن دسته دنده امکان کم یا زیاد کردن دنده ها را به شما میدهد.

یک حسن دیگر کامپیوتر به اینصورت است که خودش دائما عیب یابی کرده و در صورت بروز عیب و اشکال در قسمت های برقی و حتی خود گیربکس با دادن آلارم یا روشن شدن چراغ در داخل صفحه کیلومتر به راننده اطلاع میدهد. در صورت بروز این آلارم یا چراغ بایستی خودرو را به تعمیرگاه برده و با وصل کردن دستگاه اسکنر یا تست میتوان لیست عیب های ذخیره شده را در حافظه کامپیوتر را خواند و با تست رانندگی توسط متخصص گیربکس عیب را شناسایی کرد.

 

انواع گیربکس چیست؟

گشتاور تولیدی توسط موتور پس از انتقال توسط کلاچ به گیربکس یا جعبه دنده می رسد. وظیفه گیربکس یا جعبه دنده انتقال دور موتور با نسبت های گوناگون و رساندن آن به خطوط انتقال و میل گاردان در خودروهای دیفرانسیل عقب یا مستقیماً به دیفرانسیل در خودروهای دیفرانسیل جلو است. سیستم گیربکسی انتقال قدرت را می توان به دو گروه گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک تقسیم بندی کرد.سیستم انتقال قدرت دستی در حالت انتقال مستقیم بازدهی در حدود ۹۸% ولی در دنده های با نسبت انتقال پایین تر بازده به حدود ۹۰% می رسد. چون بیشترین زمان استفاده از اتومبیل، گیربکس در حالت انتقال مستقیم قدرت است، بنابراین با توجه به این مورد و هزینه اولیه به نسبت کمتر این سیستم گیربکسی، هنوز استفاده از آنها در اکثر اتومبیلها مورد توجه است. از سیستم انتقال اتوماتیک بیشتر در اتومبیلهای گران قیمت تر و با کلاس تر استفاده می شود چرا که با توجه به عملکرد ساده تر آن برای راننده، هزینه ساخت آن نیز بیشتر است. علاوه بر دو نوع فوق، امروزه استفاده از نسل جدیدی از سیستم انتقال قدرت بنام سیستم انتقال قدرت پیوسته متغیر(CVT) نیز مورد توجه طراحان خودروها قرار گرفته است.

 

 

چگونه خودرو را عیب یابی کنیم

 

 

 

مشکلات متداول کامپیوتر گیربکس مزدا TCM

  • کامپیوتر خطای lost communication یا عدم ارتباط دارد

  • گیربکس تقه می زند

  • یکی از سنسورها عمل نمی کند

  • یکی از شیر برقی ها عمل نمی کند

  • چراغ AT روشن شده و فن دور تند می شود

تعمیر کامپیوتر گیربکس مزدا TCM

25 دیدگاه در تعمیر کامپیوتر گیربکس مزدا TCM
  1. سلام
    بنده خودرو سیتروئن الیزه دارم پس از موتور شویی متوجه شدم کامپیوتر گیربکس به دلیل آب خوردگی سوخته پس از تمیز کردن کلیه اتصالات و خرید یه کامپیوتر جدید استوک از یه ماشین چپی دیگه بازم گیربکس به حالت عادی برنمیگرده و علامت اس و برف چشمک زن هستش و علامت خط بجای حرف درایو و پارک و… میاد گیربکس رو حالت اضطراری گیر کرده و رو دنده سه
    بنظرتون چکار باید بکنم
    آیا هر کامپیوتر گیربکس برای یه ماشین تعریف شده و بر روی بقیه ماشینا کار نمیکنه؟؟؟
    چطور مشکلمو حل کنم

    • با سلام.دوست عزیز باید حتما دیاگ زده شود.ممکن است نیاز به کالیبره داشته باشد و یا مشکلی در یکی از بخشها باشد.برای آوردن خودرو می توانید با شماره های دفتر هماهنگ کنید

  2. سلام
    من مزدا ۳ مدل ۱۳۸۷ دارم – بعد از روشن کردن ماشین چراغ AT و چراغ چک موتور روشن میشود – ماشین گاز نمیخوره و همچنین موقعه قرار دادن دنده روی R ماشین یک جهش روبه جلو کرده همچنین روی حالت D نیز ماشین حرکت نمیکند
    مشکل از چیست ؟ و برای تعمیر چه کاری باید انجام دهم
    باسپاس

  3. دیدگاه *سلام
    من مزدا ۳ نیو مدل ۱۳۹۰ دارم تو مسافرت چراغ AT روشن میشه و ماشین موقع دنده عقب تقه بدجور میزنه و موقع تعویض از یک به دو هم همینطور بعد وقتی سر باطری رو در میاری از شب تا صبح اصلا انگار نه انگار که این مشکلی داشته مثل روز اول کار میکنه تا اینکه یه مسافرت دیگه بخوره
    اسیر کرده مارو
    وقتی هم روشن بوده دستگاه زدم ارور شیر برقی و TCM
    میده
    مشکلم از وقتی شروع شد که یه کاسه نمد عوض کردم روغن کم شد با همون روغن کم یه مدت راه رفتم که اینجوری شد
    راهی هست که دقیق بشه فهمید از چیه با توجه به اینکه تهران همیشهAT خاموشه ?

    • با سلام.این مشکل ممکن است از کامپیوتر گیربکس مزدا شما باشد.لطفا عکس خطا ها را از صفحه دیاگ ارسال بفرمایید تا بیشتر راهنمایی شوید

  4. سلام
    دوست عزیز مزدا ۳ مدل ۸۸ دارم دنده ۲ تقه میزنه وقتی گرم میشه خیلی کم میشه راهنمایی کنید ممنون میشدم

  5. سلام من مزدا نیو دارم ماشین چراغ at چراغ لغزنده و چراغ چک گه گاهی روشن میشه. ایراد از چی میتونه باشه. در ضمن وقتی این چراغا روشن میشه ماشین کپ میکنه راه نمیره

    • با سلام. باید دیاگ بزنید و ببینید چه خطایی در یونیت گیربکس و پایداری خودرو وجود دارد.احتمالا کامپیوتر گیربکس شما مشکل دارد

  6. سلام. من یه مزدا۳ نیو مدل ۹۰ با کارکرد ۱۶۰ هزار تا دارم. تازگی‌ها چراغ AT حین رانندگی روشن میشه و ماشین دیگه گاز نمی خوره. چراغ چک هم روشن میشه. دو سه جا بردم هر کی یه چیزی میگه . بردم تست موتور گفت ایراد از ای سی یو گیربکسه. ایراد U0101 و P0841 میاره. اگه ممکنه راهنمایی کنید. با تشکر

  7. با سلام من مزدا ۳ نیو مدل ۹۰ دارم، چند هفته ای هست موقع رانندگی الخصوص تو ترافیک و هوای گرم چراغ لغزندگی و چراغ چک و بعضی وقتا چراغ AT روشن میشود و بعضی وقتا شتاب ماشین کم میشود و در یک مورد فن ماشین روشن شد و پس از اینکه ماشین خاموش میکنم و چند،دقیقه استراحت بهش میدم چراغ ها خاموش میشوند ولی چراغ چک روشن هست و اونم بعد از چند ساعت خاموش میشود.
    علت از چیست؟؟
    با تشکر.

    • با سلام.باید دیاگ بزنید و ببینید چه کد خطایی دارد.ممکن است مثلا سیم سنسور ABS قطع وصل شود تا دیاگ زده نشود مشخص نخواهد شد

  8. سلام بنده مزدا ۳ مدل ۸۸ دارم موقعی ک ماشین داغ میشه ماشین گاز هرز میخوره دنده از یک به ۴ میپره راه نمیره در ضمن چراغ at روشن میشه موقعی ک ماشینو روشن خاموش میکنم چراغ at خاموش میشه ولی هم چنان اون مشکلو داره

  9. با سلام
    ماشین من مزدا نیو تیپ ۴ مدل ۹۲هستش
    بعضی اوقات در حین حرکت چراغ AT و لغزنگی جاده و چراغ چک چراغ عدم وجود سوییچ روشن میشه و فن ماشین هم بطور مداوم کار میکنه
    در حالت در جا دور موتور هم میاد زیر یک
    مشکلی در تعویض دنده ها نداره
    صدای تقه هم نمیده
    یک ربع سر باطری را که بر دارم خوب میشه
    ولی هر از چندگاهی دوباره روشن و بعد مدتی بعضی چراغها خاموش میشوند
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    ممنون

  10. سلام
    ماشین مزدا ۳ نیو مدل ۹۰ دارم از دنده ۱ یه ۲ تقه داره با گرم شدن ماشین کم میشه ضمن اینکه TCM و ساعت گیربکس هم عوض شدند

  11. سلام و عرض ادب .من مزدا ۸۷ تیپ ۳ دارم ..ماشین از ۲ ب۳ لگد میزنه و بعصی واز ۱ به ۳ ..رو دنده دستی چراغ نمایش دنده میره ..و چراغ at روشن میشه با خاموش روشن خوب میشه و at ,خاموش میشه بعد ۵ دقیقه دوباره به حالت خرابی برمیگرده…ممنون میشم راهنمایی کنید

  12. سلام مزدا نیو ۹۰ دارم. در حرکت با سرعت کم و یا توقف، چراغ AT روشن می شود و بلافاصله خاموش می شود. دیاگ هیچ خطایی نشون نمیده. ولی ماشین در اون یک ثانیه بد کار میکنه و گاها چراغ چک موتور و کنترل پایداری و کیلس هم روشن میشه. آیا مشکل از TCM است؟

    • سلام دوست گرامی.یکی از یونیت های دچار اختلال در قسمت شبکه می شود.اما دقیق مشخص نخواهد شد قبل از بررسی.بله احتمال مشکل در یونیت TCM بیشتر است


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *