تعمیر کمپرسور کولر خودرو های هیبرید – تعمیر انواع کمپرسور cooling system خودرو های هیبرید Hybrid
سیستم تهویه مطبوع AC در خودرو های هیبرید و الکترونیکی مشابه سیستم موتور احتراق سنتی عمل می کند با این تفاوت سیستم AC وظیفه حیاتی خنک کردن باتری در خودرو هیبرید علاوه بر ایجاد شرایط مناسب برای سرنشینان خودرو را بر عهده دارد.
کمپرسور های معمولی به صورت مکانیکی توسط یک تسمه محرک از موتور تغذیه می کنند اما در خودرو های الکترونیکی یا هیبرید کمپرسور از نوع الکترونیکی می باشد. در کمپرسور های الکترونیکی جریان مستقیم برق DC بدون جاروبک با استفاده از یک آهنربا به عنوان روتور و یک سیم پیچ استفاده می شود.
کمپرسور الکتریکی از یک اسکرول ثابت به صورت مارپیچی و اسکرول متغیر و یک موتور براشلس Brushless تشکیل شده است
برای به حرکت در آوردن کمپرسور اینورتر برق DC را از باتری ولتاژ بالا HV به جریان متناوب AC برای موتور تبدیل می کند. واحد کنترل الکترونیکی ECU سرعت چرخش کمپرسور الکتریکی را کنترل می کند.
موتور الکترونیکی توسط مبرد و مخلوط روغن خنک می شود بنابراین برای جلوگیری از خرابی موتور به روغن کمپرسور و عایق نیاز داریم.
کمپرسور های الکتریکی با چرخش کنترل شده عملکرد بالایی در سرعت با دور پایین دارند که باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود
کمپرسور های الکتریکی سر و صدای کمتری تولید می کنند و در عین حال ظرفیت خنک کردن یکسانی نسبت به کمپرسور های معمولی دارند.
در خودرو های هیبرید موتور در حین شتاب دادن به خودرو نیروی محرکه ای را ارائه می دهد و حین ترمز گرفتن و کاهش سرعت باتری را شارز می کند .
موتور های الکترونیکی گرچه بازده عملیاتی بالایی دارند بر اساس گشتاور و سرعت گرمای قابل توجهی را تولید می کنند بنابراین به یک سیستم خنک کننده موتور کارآمد برای حفظ دما در محدوده تعیین شده نیاز دارند.
در برخی از خودرو های هیبرید نظیر تویوتا prius مجهز به دو سیستم خنک کننده مایع جداگانه برای موتور و اینورتر می باشد. اکثر خودرو های هیبرید کمپرسور یک موتور الکتریکی اینورتر با ولتاژ بالا می باشد که عملکرد آن مستقل از موتور خودرو می باشد.
سیستم تهویه مطبوع تویوتا Prius مجهز به دو اواپراتور است که در کنار یکدیگر پشت داشبورد قرار می گیرند. همچنین کمپرسور بخار مبرد پر فشار را به کندانسور پمپ می کند و در آنجا خنک و مایع می شود.