معرفی خودرو توسان ix35 :
هیوندای توسان، یکی از محبوبترین شاسیبلندهای بازار ایران است.شرکت هیوندای برای این کراساوور خود پیشرانههای متنوعی را در نظر گرفته که فقط ضعیفترین نسخه آن به بازار کشورمان راه پیدا کرده است؛ این پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توان تولید ۱۵۳ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه و ۱۹۲ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را دارد. نیروی تولید شده توسط پیشرانه این خودرو از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ خودرو منتقل میشود. گیربکس هیوندای توسان یکی از نقاط قوت این خودرو است که تعویض دندههای نرم و روانی را برای این کراساوور کرهای به ارمغان آورده است.
شاید در نگاه اول تصور کنید که هیوندای توسان از قدرت و چالاکی قابل قبولی برخوردار باشد، اما در واقعیت موتور MPi به کار رفته در توسان وارداتی، از توان کافی برای حرکت این شاسیبلند ۱۴۹۷ کیلوگرمی برخوردار نبوده و نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید. طبق اعلام رسمی سایت کرمان موتور، شتاب صفر تا صد هیوندای توسان برابر با ۱۱.۸ ثانیه است اما در تستهای جادهای، توسان ثابت کرده برای دستیابی بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت، به حدود ۱۴ ثانیه زمان نیاز دارد که برای خودرویی در این رنج قیمت عدد بسیار ضعیفی به نظر میرسد. مصرف سوخت ترکیبی هیوندای توسان بهطور رسمی برابر با ۸.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که این عدد با توجه به کیفیت پایین بنزین کشور و سبک رانندگی شما بهراحتی تا ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر افزایش خواهد یافت.
در مجموع میتوان گفت که شاید هیوندای توسان در ظاهر کراساووری جذاب و مناسب برای قشر جوان باشد اما در واقعیت توسان یک شاسیبلند کوچک است که تنها میتواند برای استفاده روزمره یک خانواده کوچک انتخاب مناسبی باشد و بهطورکلی اثری از قابلیتهای یک شاسی بلند اسپرت و پرهیجان در آن دیده نمیشود.
نسخهی توسان واردشده به ایران، با پیشرانهی ۲ لیتری تنفس طبیعی عرضه میشود که ۱۶۴ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتنمتر گشتاور دارد. این در حالی است که نسل قبلی با پیشرانهی ۲.۴ لیتری ۱۸۲ اسب بخار در کشورمان به فروش میرسید. طبیعتا مدل جدید با شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۱۱.۵ ثانیه، کندتر از مدل قبلی است؛ اما در عوض راندمان بهترین دارد و با میانگین مصرف سوخت ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، حدود یک لیتر کممصرفتر شده است.