جهت مشاوره یا پشتیبانی با ما تماس بگیرید

ساعات کاری:

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9:30 الی 18:30

پنج شنبه ها از ساعت 9:30 الی 14

تعمیر کامپیوتر گیربکس TCU رنو کپچر TCM

تعمیر کامپیوتر گیربکس TCU رنو کپچر TCM

گیربکس دوکلاچه EDC رنو کپچر از نوع پیشرفته و مجهز به کامپیوتر کنترل گیربکس (TCU/TCM) است. این سیستم، تعویض دنده‌ها، درگیری کلاچ‌های A و B و هماهنگی عملکرد کلی گیربکس را مدیریت می‌کند. خرابی TCU در این خودرو می‌تواند منجر به از کار افتادن دنده‌ها، عدم حرکت خودرو، روشن شدن چراغ چک گیربکس و اختلال در عملکرد کلاچ‌های الکترونیکی شود. تعمیر تخصصی این کامپیوتر گیربکس، نیازمند دانش فنی بالا و تجهیزات تخصصی است.

مشکلات رایج کامپیوتر گیربکس TCU رنو کپچر و روند تعمیر

1. چراغ چک گیربکس روشن می‌شود (Auto Check Gearbox Warning)

علائم:

  • نمایش پیغام هشدار گیربکس روی صفحه نمایش
  • فعال شدن حالت اضطراری (Limp Mode)
  • محدود شدن دنده‌ها یا عدم تعویض به موقع

روند تعمیر:

  1. اتصال دیاگ تخصصی رنو و خواندن کدهای خطای ثبت شده در TCU.
  2. بررسی ولتاژهای تغذیه یونیت و تست کامل سیم‌کشی ارتباطی CAN.
  3. تعمیر برد الکترونیکی TCU شامل تعویض آی‌سی‌های معیوب یا لحیم‌کاری مجدد اتصالات.
  4. انجام ریست خطاها پس از تعمیر و تست جاده‌ای برای اطمینان از رفع هشدار.

2. عدم درگیری دنده‌های زوج یا فرد

علائم:

  • خودرو در برخی از دنده‌ها حرکت نمی‌کند (معمولاً دنده‌های 1، 3، 5 یا 2، 4، 6)
  • تغییر ناگهانی به حالت خلاص (N)
  • کد خطا مربوط به کلاچ A یا B در دیاگ

روند تعمیر:

  1. بررسی عملگرهای الکترومکانیکی کلاچ A و B که توسط موتورهای برقی روی TCU کنترل می‌شوند.
  2. تست و تعمیر مدار کنترل درایورهای کلاچ روی برد TCU.
  3. بررسی سیگنال‌های سنسور موقعیت کلاچ و اصلاح تنظیمات نرم‌افزاری در صورت نیاز.
  4. تعویض یا تعمیر موتورهای عملگر کلاچ در صورت خرابی فیزیکی یا الکتریکی.
  5. تست دنده‌ها در حالت جاده‌ای برای اطمینان از تعویض صحیح.

3. خودرو حرکت نمی‌کند

علائم:

  • انتخاب دنده انجام می‌شود اما خودرو هیچ حرکتی ندارد.
  • دنده در حالت D یا R عمل نمی‌کند.
  • فعال شدن خطاهای مربوط به سیستم کنترل کلاچ در دیاگ.

روند تعمیر:

  1. بررسی کامل تغذیه برق و ارتباط یونیت TCU با ECU موتور.
  2. تست سیگنال‌های فرمان کلاچ به عملگرها و تشخیص عملکرد مدارهای داخلی برد کنترل.
  3. تعمیر یا تعویض اجزای داخلی TCU که باعث قطع ارتباط فرمان کلاچ شده‌اند.
  4. بررسی و اصلاح خطاهای نرم‌افزاری و انجام پروگرام مجدد در صورت نیاز.
  5. تست عملکرد گیربکس در تمامی مدهای حرکتی پس از رفع ایراد.

4. خطا بعد از گرم شدن یا تحت فشار بودن خودرو

علائم:

  • گیربکس در زمان کارکرد طولانی یا بار زیاد خطا می‌دهد.
  • خودرو به حالت اضطراری رفته و قدرت انتقال نیرو کاهش می‌یابد.
  • دمای گیربکس در دیاگ بالاتر از حد استاندارد نمایش داده می‌شود.

روند تعمیر:

  1. بررسی عملکرد سنسور دمای TCU و رفع خطاهای سنسورهای مربوطه.
  2. تست مدارهای تغذیه و زمین TCU به‌ویژه در شرایط دمایی بالا.
  3. تعمیر برد TCU شامل خازن‌های فیلتر تغذیه که در دماهای بالا دچار افت کیفیت می‌شوند.
  4. بهبود سیستم خنک‌کاری گیربکس و اطمینان از گردش مناسب روغن.
  5. تست عملکرد کلی در شرایط دمایی متفاوت و فشار بالا برای تأیید تعمیر.

5. عدم عملکرد دنده در حالت D

علائم:

  • انتخاب دنده D انجام می‌شود اما حرکت وجود ندارد.
  • خودرو به‌صورت ناگهانی به حالت خلاص بازمی‌گردد.
  • ثبت خطاهای الکترونیکی در بخش کنترل شیفت گیربکس.

روند تعمیر:

  1. تست ولتاژ و سیگنال فرمان به شیرهای برقی تعویض دنده.
  2. تعمیر و تعویض قطعات کنترل شیفت‌دارم‌ها روی برد TCU.
  3. بررسی نرم‌افزار کنترل TCU و رفع مشکلات مربوط به بخش Logic شیفت‌دارم‌ها.
  4. تست نهایی در حالت حرکت و بررسی صحت تعویض تمامی دنده‌ها در حالت D.

6. کد خطا کلاچ A یا کلاچ B در دیاگ

علائم:

  • ثبت خطای خاص در دیاگ مبنی بر عدم پاسخ کلاچ A یا B.
  • خودرو در برخی دنده‌ها نمی‌تواند حرکت کند.
  • افت عملکرد سیستم تعویض دنده در شرایط مختلف رانندگی.

روند تعمیر:

  1. تست موتورهای برقی فعال‌ساز کلاچ A و B برای بررسی سالم بودن آن‌ها.
  2. بررسی سنسورهای موقعیت و سیگنال بازخورد به TCU.
  3. تعمیر مدارهای کنترل PWM و درایورهای موتور کلاچ روی برد TCU.
  4. تعویض موتور عملگر کلاچ در صورت نیاز و کالیبراسیون مجدد کلاچ‌ها.
  5. بررسی و تست عملکرد کلاچ‌ها با دیاگ و انجام تست رانندگی پس از تعمیر.

7. خطای شیفت‌دارم‌های یک یا دو

علائم:

  • گیر کردن در دنده خاص یا عدم تعویض دنده به سمت بالا یا پایین.
  • ثبت خطا در دیاگ مبنی بر خرابی شیفت‌دارم یک یا دو.
  • تغییر نامنظم سرعت یا نوسانات در زمان تعویض دنده.

روند تعمیر:

  1. تست سیگنال‌های فرمان به شیفت‌دارم‌های شماره یک و دو.
  2. بررسی سالم بودن عملگرهای تعویض دنده و سنسورهای موقعیت شیفت‌دارم.
  3. تعمیر برد کنترل TCU، شامل تعویض ترانزیستورها و آی‌سی‌های مربوط به مدار شیفت‌دارم.
  4. انجام کالیبراسیون مجدد سیستم شیفتینگ و تست در شرایط رانندگی.
  5. تست کامل گیربکس و اطمینان از عملکرد بدون نقص سیستم تعویض دنده.

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدئو ها

تعمیر بنز هیبرید S400 تعمیر بی ام و BMW هیبرید i8

تعمیرات تخصصی بنز هیبرید S400 تعمیر بی ام و BMW هیبرید i8

تعمیر کامپیوتر صنعتی DELL دل Honeywell هانیول

تعمیرات تخصصی کامپیوتر صنعتی DELL دل Honeywell هانیول

فیلم تعمیر دتکتور DETECTOR

تعمیرات تخصصی دتکتور DETECTOR

تعمیر کامپیوتر های پزشکی دستگاه ام آر آی MRI

تعمیرات تخصصی کامپیوتر های پزشکی دستگاه ام آر آی MRI

نمونه تعمیرات مرتبط