گیربکس دوکلاچه EDC رنو کپچر از نوع پیشرفته و مجهز به کامپیوتر کنترل گیربکس (TCU/TCM) است. این سیستم، تعویض دندهها، درگیری کلاچهای A و B و هماهنگی عملکرد کلی گیربکس را مدیریت میکند. خرابی TCU در این خودرو میتواند منجر به از کار افتادن دندهها، عدم حرکت خودرو، روشن شدن چراغ چک گیربکس و اختلال در عملکرد کلاچهای الکترونیکی شود. تعمیر تخصصی این کامپیوتر گیربکس، نیازمند دانش فنی بالا و تجهیزات تخصصی است.
مشکلات رایج کامپیوتر گیربکس TCU رنو کپچر و روند تعمیر
1. چراغ چک گیربکس روشن میشود (Auto Check Gearbox Warning)
علائم:
- نمایش پیغام هشدار گیربکس روی صفحه نمایش
- فعال شدن حالت اضطراری (Limp Mode)
- محدود شدن دندهها یا عدم تعویض به موقع
روند تعمیر:
- اتصال دیاگ تخصصی رنو و خواندن کدهای خطای ثبت شده در TCU.
- بررسی ولتاژهای تغذیه یونیت و تست کامل سیمکشی ارتباطی CAN.
- تعمیر برد الکترونیکی TCU شامل تعویض آیسیهای معیوب یا لحیمکاری مجدد اتصالات.
- انجام ریست خطاها پس از تعمیر و تست جادهای برای اطمینان از رفع هشدار.
2. عدم درگیری دندههای زوج یا فرد
علائم:
- خودرو در برخی از دندهها حرکت نمیکند (معمولاً دندههای 1، 3، 5 یا 2، 4، 6)
- تغییر ناگهانی به حالت خلاص (N)
- کد خطا مربوط به کلاچ A یا B در دیاگ
روند تعمیر:
- بررسی عملگرهای الکترومکانیکی کلاچ A و B که توسط موتورهای برقی روی TCU کنترل میشوند.
- تست و تعمیر مدار کنترل درایورهای کلاچ روی برد TCU.
- بررسی سیگنالهای سنسور موقعیت کلاچ و اصلاح تنظیمات نرمافزاری در صورت نیاز.
- تعویض یا تعمیر موتورهای عملگر کلاچ در صورت خرابی فیزیکی یا الکتریکی.
- تست دندهها در حالت جادهای برای اطمینان از تعویض صحیح.
3. خودرو حرکت نمیکند
علائم:
- انتخاب دنده انجام میشود اما خودرو هیچ حرکتی ندارد.
- دنده در حالت D یا R عمل نمیکند.
- فعال شدن خطاهای مربوط به سیستم کنترل کلاچ در دیاگ.
روند تعمیر:
- بررسی کامل تغذیه برق و ارتباط یونیت TCU با ECU موتور.
- تست سیگنالهای فرمان کلاچ به عملگرها و تشخیص عملکرد مدارهای داخلی برد کنترل.
- تعمیر یا تعویض اجزای داخلی TCU که باعث قطع ارتباط فرمان کلاچ شدهاند.
- بررسی و اصلاح خطاهای نرمافزاری و انجام پروگرام مجدد در صورت نیاز.
- تست عملکرد گیربکس در تمامی مدهای حرکتی پس از رفع ایراد.
4. خطا بعد از گرم شدن یا تحت فشار بودن خودرو
علائم:
- گیربکس در زمان کارکرد طولانی یا بار زیاد خطا میدهد.
- خودرو به حالت اضطراری رفته و قدرت انتقال نیرو کاهش مییابد.
- دمای گیربکس در دیاگ بالاتر از حد استاندارد نمایش داده میشود.
روند تعمیر:
- بررسی عملکرد سنسور دمای TCU و رفع خطاهای سنسورهای مربوطه.
- تست مدارهای تغذیه و زمین TCU بهویژه در شرایط دمایی بالا.
- تعمیر برد TCU شامل خازنهای فیلتر تغذیه که در دماهای بالا دچار افت کیفیت میشوند.
- بهبود سیستم خنککاری گیربکس و اطمینان از گردش مناسب روغن.
- تست عملکرد کلی در شرایط دمایی متفاوت و فشار بالا برای تأیید تعمیر.
5. عدم عملکرد دنده در حالت D
علائم:
- انتخاب دنده D انجام میشود اما حرکت وجود ندارد.
- خودرو بهصورت ناگهانی به حالت خلاص بازمیگردد.
- ثبت خطاهای الکترونیکی در بخش کنترل شیفت گیربکس.
روند تعمیر:
- تست ولتاژ و سیگنال فرمان به شیرهای برقی تعویض دنده.
- تعمیر و تعویض قطعات کنترل شیفتدارمها روی برد TCU.
- بررسی نرمافزار کنترل TCU و رفع مشکلات مربوط به بخش Logic شیفتدارمها.
- تست نهایی در حالت حرکت و بررسی صحت تعویض تمامی دندهها در حالت D.
6. کد خطا کلاچ A یا کلاچ B در دیاگ
علائم:
- ثبت خطای خاص در دیاگ مبنی بر عدم پاسخ کلاچ A یا B.
- خودرو در برخی دندهها نمیتواند حرکت کند.
- افت عملکرد سیستم تعویض دنده در شرایط مختلف رانندگی.
روند تعمیر:
- تست موتورهای برقی فعالساز کلاچ A و B برای بررسی سالم بودن آنها.
- بررسی سنسورهای موقعیت و سیگنال بازخورد به TCU.
- تعمیر مدارهای کنترل PWM و درایورهای موتور کلاچ روی برد TCU.
- تعویض موتور عملگر کلاچ در صورت نیاز و کالیبراسیون مجدد کلاچها.
- بررسی و تست عملکرد کلاچها با دیاگ و انجام تست رانندگی پس از تعمیر.
7. خطای شیفتدارمهای یک یا دو
علائم:
- گیر کردن در دنده خاص یا عدم تعویض دنده به سمت بالا یا پایین.
- ثبت خطا در دیاگ مبنی بر خرابی شیفتدارم یک یا دو.
- تغییر نامنظم سرعت یا نوسانات در زمان تعویض دنده.
روند تعمیر:
- تست سیگنالهای فرمان به شیفتدارمهای شماره یک و دو.
- بررسی سالم بودن عملگرهای تعویض دنده و سنسورهای موقعیت شیفتدارم.
- تعمیر برد کنترل TCU، شامل تعویض ترانزیستورها و آیسیهای مربوط به مدار شیفتدارم.
- انجام کالیبراسیون مجدد سیستم شیفتینگ و تست در شرایط رانندگی.
- تست کامل گیربکس و اطمینان از عملکرد بدون نقص سیستم تعویض دنده.